Zebraflickan

– fritt efter Sofia Åkermans succébok om självskadebeteende

 

”Vet du vad jag önskar mig mest av allt? Jag önskar mig, att jag kunde känna mig värdefull, bara för att jag är jag. Inte för att jag är duktig på nåt sätt. Utan bara för att jag finns.”

”Rakbladet fick mig inte att må bra. Det var inte biljetten bort från helvetes eldar. Jag visste det. Men att bara få må ett uns bättre. Bara fem minuter. Kändes som en mil närmare himmelriket.”

En dansteaterföreställning i monologform med skådespelaren Hanna Alström.

 

 

Recensioner:

 

DAGENS NYHETER

“Hon balanserar fulländat på gränsen mellan livet och döden. Faktum är att hon är bäst på sin avdelning på denna balanskonst, bättre än alla zebrasystrar. Hon är Zebraflickan. Det är viktigt att ränderna syns, skärsåren på armarna, så att ingen ska komma på tanken att tro att hon tycker om sig själv.”

Läs hela recensionen av Teater Fryshusets “Zebraflickan” i Dagens Nyheter >>

 

SVENSKA DAGBLADET

“Hanna Alström i rollen fyller den tomma scenen med energi och fångar publikens koncentrerade uppmärksamhet. Hon har både skörheten och kraften, spelar dynamiskt, reflekterande och nyanserat, med full tilltro till textens förmåga att kommunicera.”

Läs hela recensionen av Teater Fryshusets “Zebraflickan” i Svenska dagbladet >>

 

EXPRESSEN

“Men Zebraflickans vittnesmål på Stockholms stadsteater är inte vanlig Maria Sveland-svada. I verklighetens dramaturgi ligger pjäsens framåtrörelse: det finns a point of no return och det är döden.”

Läs hela recensionen av “Zebraflickan” i Expressen >>

 

NUMMER.SE

“Textens egen densitet är i sig tillräcklig för att fängsla åskådaren. Så när Zebraflickans ångestkramper framförs som i en breakdance är det nästan befriande att slippa fler ord. Vi lämnas välbehövligt nog i en hoppfull ton om att den största gåvan vi kan ge våra unga är ett sammanhang och bekräftelse på att de finns.

Läs hela recensionen av “Zebraflickan” i Nummer >>